Procedura nr 2 - informacja o podłożeniu UW

Działania Policji w przypadku uzyskania informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego 

Podmiot wiodący w zakresie zagrożenia: Policja 

CEL DZIAŁAŃ: Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Dokonanie oceny wiarygodności informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego  

I.MOŻLIWE ZAGROŻENIA
1. Zagrożenie życia i zdrowia ludzi.
2. Utrudnienia na szlakach komunikacyjnych drogowych, kolejowych, lotniczych.
3.Próba wymuszenia określonego działania na organach administracji publicznej.
4. Brak zgody osób przebywających w strefie zagrożenia na ewakuację.
5. Kradzież i zniszczenie mienia.
6. Powstanie paniki w miejscu prowadzonych działań.
II.PODSTAWOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA, CZYNNOŚCI DO WYKONANIA PRZEZ POLICJĘ
1. Weryfikacja uzyskanej informacji.
2. Zabezpieczenie i izolacja miejsca zagrożonego.
3. Wyznaczenie strefy bezpieczeństwa.
4. Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie prowadzonych działań.
5. Neutralizacja zagrożenia.
6. Zabezpieczenie materiału dowodowego i dokumentowanie prowadzonych działań.
7. Zatrzymanie sprawcy.

III.ORGANIZACJA DZIAŁAŃ 
1.Etapy działań
1.1.Etap wstępny: 

a) skierowanie na miejsce zdarzenia patrolu (m.in.: potwierdzenie, zebranie dodatkowych informacji, ocena sytuacji),
b) przekazanie informacji o bieżącej sytuacji właściwemu kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji (lub osobie przez niego wyznaczonej) oraz dyżurnemu jednostki nadrzędnej,
c) powiadomienie służb dyżurnych sąsiednich jednostek organizacyjnych Policji oraz zapewnienie bieżącej współpracy i wymiany informacji z właściwymi służbami i instytucjami,
d) skierowanie na miejsce zdarzenia policjantów z nieetatowej grupy rozpoznania minersko-pirotechnicznego (NGRM-P),
e) pozyskanie informacji o: ujawnionych numerach telefonów, adresach mailowych, numerach IP, adresach pocztowych, pseudonimach, którymi posługiwał się sprawca zdarzenia,
f) przekazanie informacji o zdarzeniu do koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji (CBŚP),
g) prowadzenie działań prasowo-informacyjnych w zakresie realizowanych czynności.
1.2.Etap realizacji: 
a) dyżurny Komendy Głównej Policji (KGP) informacje o: powiadomieniu o podłożeniu materiałów, urządzeń wybuchowych, kaskadowym podłożeniu urządzeń wybuchowych niezwłocznie przekazuje koordynatorowi CBŚP,
b) sprawdzenie przez policjantów z NGRM-P miejsca/obiektu celem ujawnienia urządzenia wybuchowego,
c) rozważenie możliwości zastosowania urządzeń uniemożliwiających telekomunikację na określonym obszarze osobom postronnym,
d) koordynator CBŚP dokonuje analizy otrzymanej informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego i na jej podstawie dokonuje oceny wiarygodności informacji (według załączonego wzoru), w której: 
- informacja bez możliwości weryfikacji - oznacza, że koordynator CBŚP, po dokonaniu oceny wiarygodności informacji, nie odnalazł powiązań i potwierdzenia poszczególnych cząstkowych danych, 
- informacja o niskiej wiarygodności - oznacza, że koordynator CBŚP, po dokonaniu oceny wiarygodności informacji, znalazł potwierdzenie szczątkowych danych zawartych w informacji w zdarzeniach będących fałszywymi powiadomieniami,
- informacja wiarygodna - oznacza, że koordynator CBŚP, po dokonaniu oceny wiarygodności informacji, znalazł potwierdzenie wiarygodności groźby użycia urządzenia wybuchowego, uzyskał informację o wskazaniu przedmiotu mogącego być urządzeniem wybuchowym lub stwierdzeniu zagrożenia, 
e)koordynator CBŚP zobowiązany jest do: 
> sprawdzenia w dostępnych zbiorach informacji dotyczących zawiadomień o podłożeniu ładunku wybuchowego, a następnie przeanalizowania zgłoszenia i ustalenia powiązań z wcześniej uzyskanymi informacjami, 
> dokonania oceny wiarygodności informacji na podstawie danych otrzymanych od dyżurnego KGP lub dyżurnego KWP (KSP) i KPP (KRP, KMP) przesłanych za pośrednictwem Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji (SWD Policji), 
> przekazania oceny wiarygodności informacji:
   - dyżurnemu KGP, który kieruje ocenę wiarygodności informacji do właściwego miejscowo dyżurnego KWP lub KSP - jeżeli zgłoszenie dotyczy obiektu lub terenu cywilnego, użyteczności publicznej lub obiektu administrowanego lub ochranianego przez Policję,
   - dyżurnemu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) - jeżeli zgłoszenie dotyczy obiektu lub terenu administrowanego przez ABW,
  - dyżurnemu Biura Ochrony Rządu (BOR) - jeżeli zgłoszenie dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub ochranianego przez BOR,
   - dyżurnemu Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP) - jeżeli zgłoszenie dotyczy obiektu lub terenu administrowanego przez PSP albo innych obiektów lub terenów, gdzie na miejscu czynności prowadzone są przez funkcjonariuszy PSP,
   - dyżurnemu Komendy Głównej Straży Granicznej (KG SG) - jeżeli zgłoszenie dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub ochranianego przez SG,
   - dyżurnemu Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej (KG ŻW) - jeżeli zgłoszenie dotyczy obiektu lub terenu administrowanego albo ochranianego przez Siły Zbrojne RP,
   - Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - jeżeli zgłoszenie dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub użytkowanego przez KAS,
   - każdorazowo, w celach analitycznych i dystrybucji informacji do dyżurnych Centrum Antyterrorystycznego ABW i Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB), 
f) koordynator CBŚP przekazuje dyżurnemu KWP (KSP) ocenę wiarygodności informacji wraz z posiadanymi informacjami dotyczącymi zagrożenia, rysopisu sprawcy, opisu urządzenia wybuchowego lub atrapy takiego urządzenia, potwierdzonych informacji dotyczących fałszywego powiadomienia i inne informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo lub decyzję administratora w zakresie ewakuacji obiektu lub terenu,
g) koordynator CBŚP przekazuje informacje o ujawnieniu lub powiadomieniu o podłożeniu materiałów, urządzeń wybuchowych, kaskadowym podłożeniu urządzeń wybuchowych kierownikowi komórki organizacyjnej CBŚP właściwej do zwalczania aktów terroru, 
h) koordynator CBŚP dokonuje nowej oceny wiarygodności informacji - w przypadku uzyskania istotnych informacji mogących mieć wpływ na podjęcie przez administratora obiektu albo terenu decyzji o ewakuacji lub braku jej zasadności, 
i) koordynator CBŚP na ocenie wiarygodności informacji umieszcza adnotację o przeprowadzonych czynnościach przez funkcjonariuszy Policji lub innych służb z komórek rozpoznania minersko-pirotechnicznego w obiekcie lub na terenie, którego dotyczy zgłoszenie o podłożeniu urządzenia wybuchowego, 
j) w przypadku, gdy w obiekcie lub na terenie, którego dotyczy zgłoszenie o podłożeniu urządzenia wybuchowego ujawniono urządzenie, pakunek lub inny przedmiot przypominający urządzenie wybuchowe, koordynator CBŚP w ocenie wiarygodności informacji ocenia informację jako wiarygodną, 
k) dyżurny KWP (KSP) za pośrednictwem dyżurnego KPP (KRP, KMP) przekazuje administratorowi obiektu lub terenu ocenę wiarygodności informacji, a następnie przekazuje za pośrednictwem dyżurnego KGP koordynatorowi CBŚP informacje dotyczące decyzji podjętej przez administratora obiektu lub terenu w zakresie ewakuacji oraz użytych sił i środków,
l) w przypadku otrzymania telefonicznego lub za pośrednictwem sieci teleinformatycznej powiadomienia o kaskadowym podłożeniu urządzeń wybuchowych koordynator CBŚP:
> powiadamia za pośrednictwem SWD Policji w formie komunikatu lub innych środków łączności dyżurnego KGP,
> powiadamia za pośrednictwem SWD Policji w formie komunikatu lub innych środków łączności dyżurnego KWP (KSP), na terenie działania którego wystąpiło zagrożenie związane z informacją o podłożeniu urządzenia wybuchowego, 
> powiadamia koordynatora Biura do Walki z Cyberprzestępczością KGP (BdWC) - drogą elektroniczną na adres: cyber-kgp@policja.gov.pl,
> powiadamia jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą czynności wykrywcze o konieczności zatrzymania sprawcy, gdy znane jest jego miejsce pobytu lub adres, z którego dokonano powiadomienia o podłożeniu urządzenia wybuchowego,
> przekazuje otrzymaną informację do komórki organizacyjnej CBŚP właściwej do zwalczania aktów terroru, celem wprowadzenia jej do właściwego zbioru danych, 
m) w przypadku uzyskania informacji o elektronicznych danych identyfikujących nadawcę wiadomości o podłożeniu urządzenia wybuchowego przekazanej drogą elektroniczną, w szczególności: adresu poczty elektronicznej, numeru i rodzaju komunikatora, konta portalu społecznościowego lub innych, koordynator BdWC KGP powiadamia właściwą miejscowo komórkę do walki z cyberprzestępczością KWP (KSP) oraz koordynuje i wspiera czynności przez nią wykonywane, 
n) w przypadku uzyskania od koordynatora BdWC KGP informacji, o których mowa w lit. m, komórka do walki z cyberprzestępczością KWP (KSP) jest obowiązana dążyć do uzyskania i zabezpieczenia wyeksportowanej pierwotnej wiadomości e-mail u bezpośredniego adresata, którą można edytować w programie „klient poczty elektronicznej" w postaci pojedynczego pliku,
o) w przypadku braku możliwości wyeksportowania całej wiadomości do osobnego pliku, komórka do walki z cyberprzestępczością KWP (KSP) jest obowiązana zabezpieczyć - bezpośrednio lub za pośrednictwem właściwej miejscowo terenowej jednostki organizacyjnej Policji - wiadomość, w szczególności „nagłówek rozszerzony wiadomości", w tym jego właściwości i informacje dotyczące drogi przebytej przez e-mail, złożone z adresów IP serwerów pocztowych wraz z określonymi datami i czasami, z uwzględnieniem stref czasowych, 
p) w przypadku wykorzystania komunikatora do powiadomienia - komórka do walki z cyberprzestępczością KWP (KSP) ustala w szczególności:
> dane administratora użytkowanego komunikatora,
> dane niezbędne do weryfikacji użytkownika, w szczególności numer i nazwę użytkownika,
> dane logowania wraz z formularzem rejestracyjnym użytkownika komunikatora. 
2. Współdziałanie w szczególności z: 
a) organami administracji publicznej,
b) Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 
c) Państwową Strażą Pożarną,
d) służbami medycznymi,
e) strażą gminną (miejską),
f) zarządcami dróg, obiektów, terenów,
g)służbami komunalnymi (m.in.: energetyczne, gazownicze, wodociągowe) nażądanie dowodzącego działaniami minersko-pirotechnicznymi.
3.Informacje dodatkowe: 
a) wsparcie przez NGRMP z innych jednostek organizacyjnych Policji na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej Policji realizującej działania, 
b) w prowadzonych działaniach należy stosować „Metodykę oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał ofiar" opracowaną przez Zespół Zadaniowy ds. wypracowania metodologii oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał, 
c) w ramach współpracy na miejscu zdarzenia należy dążyć do prowadzenia łączności z pozostałymi służbami, wykorzystując kanał współdziałania B112, 
d) dowodzący działaniami powiadamia kierownika komórki właściwej do spraw psychologii odpowiedniej KWP (KSP) o udziale policjantów w działaniach związanych z reagowaniem na sytuacje kryzysowe.

 

1 komentarz: